16Април2021

- St Constantine Cyril the Philosopher Secondary School of European Languages
SOUEE

Как да съхраним психическото си здраве?

Човечеството е потресено от пандемията COVID-19.

По пътя си към разумни действия ние се опитваме да намерим обяснение и да изработим рационален подход. Нашите естествени усилия са насочени към това, да разберем какво се случва и да се пазим.

Колкото по-бързо можем да преминем през тази фаза, толкова по-бързо можем да стигнем до фазата на взаимодействие с проблема по смислен начин.

Ние, хората, имаме еволюционно първично умение за оцеляване предназначено да ни помогне и в най-лошата ситуация. Естествено е да започнем да гледаме със страх всяка кашлица и кихане. За някои страхът и подозренията могат да се повишат до нивото на ирационалността. Нека признаем ценността на живота, докато се стремим по-пълноценно и смислено, с надежда за нашето бъдеще, да предприемаме положителни стъпки за собственото си психично здраве.

Предложения за справяне със стреса и намиране на баланс

По-ясното разбиране за това как ние като индивиди и общества сме засегнати от кризата, може да ни доведе до по-добро разбиране как да се грижим за себе си и да предотвратим негативното влияние на биологична епидемия на психичното здраве. Следващите препоръки, макар и не изчерпателно, дават някои идеи за ефективно справяне със ситуацията: 

Признайте, че задачите на ежедневния живот отнемат повече енергия, когато се осъществяват на фона на епидемия. Разберете какво можете да изключите  или да отложите и да прекарате повече време в грижи за себе си и за близките си.

Определете какво може да се контролира и приложете мерки за контрола. 

Признайте сложността на ситуацията и намерете за себе си  примерен отговор на реалността. Например: „Възможно е да мога да се заразя с вируса, но това не е вероятно“, „Да, трудно е, но и това ще мине“ и т.н.

Активирайте контрола там, където ще бъде полезно, като създаване на нови модели на поведение - измиване на ръцете, избягване докосването на лицето и спазване на разстояние от другите при  излизане навън.

Участвайте в дейности, които осигуряват вашето спокойствие и самочувствие в създадената  ситуация, като задължителни физически упражнения, йога, медитация и т.н..

Изключете компютъра и телевизора за няколко часа на ден, за да се занимавате с полезни дейности, упражнения, четене или други приятни хобита.

Обърнете внимание на връзката си с любимите хора, изразявайки обич, като прекарвате повече време заедно с тях. 

Потърсете възможности за участие в актове на доброта, които ще ви донесат положителни емоции и удовлетворение.

Избирайте сигурна медийна информация.  Непроверената информация, неясните съобщения за това как да се защитите само  ще увеличат тревожността.

„Не търсете излишна информация в Интернет, а спазвайте мерките“, призова проф. Радостина Александрова – вирусолог от Института по експериментална морфология, патология и антропология към БАН.

Слушайки информация, предоставена от приятели и семейството, и споделяйки  информация с другите, бъдете внимателни - факт ли е? какъв е източникът?  полезно ли е, или провокиращо безпокойство?

Намерете допълнителна подкрепа в това трудно време от мъдър приятел, специалист по психично здраве, ако откриете, че притесненията за вируса пречат на способността Ви да се ангажирате с отговорностите на ежедневния живот.

Проф. Александрова призовава: „Нека дистанцията да не бъде емоционална! Външният свят е затворен, но пък нашият вътрешен е отворен и затова може да отворите душата си, за да видите красотата около нас. Това ще ни помогне да се съхраним не само физически, но и психически. Всеки от нас трябва да намери своя личен път към равновесие в живота си, отново да  подреди ежедневието си, за да открие своята формулата за щастие“

Пазете се и останете здрави!

Трябва да съхраним духа си, ако искаме да се справим с коронавируса!



Дата на публикацията: 24 Март 2020 Автор: Админ1
 

Социални мрежи

Абонамент

Електронен абонамент за новини и важни съобщения от СУ за европейски езици